Cofanie licznika samochodu przestępstwem

25 maja 2019 wchodzi w życie długo wyczekiwany przepis który jednoznacznie kwalifikuje czynność „korekty” czy też „cofania licznika” samochodu jako przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

Cofanie liczników samochodowych plagą polskiego rynku samochodowego

Jak wszyscy wiemy, cofanie liczników samochodowych w samochodach używanych stało się plagą polskiego rynku samochodów używanych. Przysłowiowe 160 tyś km przebiegu w samochodach sprowadzanych z zachodu, (głównie z Niemiec) stanie się już niedługo jeśli nie przeszłością, to proceder cofania liczników na pewno zostanie znacznie ograniczony. Stowarzyszenie dealerów samochodowych w Polsce szacuje, że co najmniej 65 % samochodów używanych sprzedawanych w Polsce ma liczniki z cofniętym przebiegiem. Nietrudno zgadnąć, że najczęściej cofane są liczniki samochodów sprowadzanych z zagranicy, głównie przez nieuczciwych importerów, tak aby nie zostawić śladu cofania licznika w polskim rejestrze CEPIK.

Cofanie liczników w samochodach poleasingowych i po wynajmie długoterminowym

Druga kategoria aut w których nieuczciwi sprzedawcy cofają liczniki to auta poflotowe, po wynajmie długoterminowym z dużymi przebiegami. W przypadku aut nowych, które miały 1 właściciela, w Polsce od jakiegoś czasu trudniej dokonać nieuczciwych zmian w przebiegu ze względu na funkcjonowanie portalu Historia pojazdu – adres historiapojazdu.gov.pl w którym uwidocznione są daty przeglądów i stan licznika samochodu. Jednak znając pomysłowość naszych rodaków nietrudno zgadnąć, że w pewnym procencie przypadków, działając z premedytacją można ominąć ten rejestr lub zafałszować dane. Dzięki nowym przepisom znacznie łatwiej będzie udowodnić proceder cofnięcia licznika  – a co za tym idzie będzie łatwiej dochodzić stosownych odszkodowań na drodze cywilnej a sprawca będzie również ścigany na drodze karnej. Co więcej, przepisy wprowadziły też obowiązek od 1 stycznia 2020 odnotowania przez Policję w systemie CEPIK przebiegu pojazdu podczas przeprowadzania kontroli drogowej. Nowe przepisy na pewno wpłyną na ucywilizowanie rynku samochodów używanych. Już daje się odnotować fakt, że niegdysiejsza bariera średniego przebiegu samochodu używanego przesunęła się ze 140 tysięcy kilometrów do 160-180 tysięcy kilometrów. Wystarczy porównać przebiegi kilkuletniego samochodu wystawianego w Niemczech z przebiegiem auta z tego samego rocznika sprowadzonego do Polski. Tak to 250-300 tys km, gdy tymczasem u nas 140-160 tys km. Może z czasem do historii przejdzie dowcip o tym jaka jest odległość w Berlina do Warszawy – „400 km minus 100 tysięcy kilometrów”. Wyjaśniam wątpliwość która pojawiła się w ostatnich dniach. Wbrew sensacyjnym informacjom niektórych mediów, nie doszło do żadnego „skasowania” przepisu o karaniu za cofanie liczników. Nowy przepis art. 306a został już ogłoszony w Dzienniku Ustaw i wchodzi w życie w sobotę 25 maja 2019

Masz pytanie? Chętnie na nie odpowiemy.

Oblicz leasing i wyślij zapytanie o ofertę: kalkulator-leasingowy.pl