samochody poleasingowe

Samochody poleasingowe – okazja czy pułapka

Temat samochodów poleasingowych powraca szczególnie jako konsekwencja rozwoju rynku tzw. wynajmu długoterminowego w którym po zakończeniu umowy Klient zwraca auto. Następnie firmy leasingowe lub firmy wynajmu, w ramach ponoszonego ryzyka zagospodarowują oddane przez Klientów samochody poleasingowe, pokontraktowe. Czy samochody poleasingowe to okazja czy pułapka?

Jakie samochody poleasingowe czyli rodzaje aut poleasingowych

W krajowych warunkach można śmiało powiedzieć, że przynajmniej co drugie auto jest samochodem poleasingowym. Skuszeni hasłem „samochody poleasingowe” musimy jednak pamiętać, że są różne rodzaje tego typu aut. Dla przykładu:
  • zagraniczne samochody poleasingowe – są to najczęściej auta kupowane hurtowo od firmy wynajmu długoterminowego za granicą, sprowadzane, remontowane a czasem „picowane” by następnie sprzedać często na fakturę VATmarża „ze stosunkowo niewielkim przebiegiem”. Ich stan techniczny może być różny, od całkiem niezłych egzemplarzy aż do ładnie wyglądających min sprzedażowych.
  • samochody sprzedawane przez jednoosobowe firmy – po zakończeniu leasingu. Jest to jedno z najbardziej poszukiwanych źródeł samochodów poleasingowych. W jednosobowych firmach auta takie służyły również jako samochody prywatne, więc powinny być zadbane, ze stosunkowo niewielkim przebiegiem. Właściciel skorzystał już z dobrodziejstw leasingu, odliczył podatki, być może zmienia na nowszy model i w związku z tym sprzedaje swój poprzedni samochód, wykupiony niedawno z leasingu.
  • samochody firmowe sprzedawane przed duże firmy – tutaj sytuacja jest zwykle trochę odmienna. Zwykle nie są specjalnie zadbane i były mocno eksploatowane, być może oszczędzano na serwisie i naprawach. Jeśli nie wykupili ich pracownicy, to nie koniecznie są dobrym pomysłem na nowe auto.
  • samochody pokontraktowe z firm wynajmu i firm leasingowych – trafimy tutaj zarówno na auta eksploatowane flotowo jak i te używane przez małe firmy. Przebiegi takich samochodów mogą być i stosunkowo male jak i dużo powyżej średniej, jednak zwykle nie przekraczają 250.000 km ponieważ jest to maksymalny przebieg jaki zgadzają się finansować firmy wynajmu długoterminowego. Należy sobie zadać pytanie – czy w dzisiejszych czasach taki górny przebieg to dużo czy mało – naszym zdaniem dużo. Plusem jest to, że przynajmniej teoretycznie powinny mieć za sobą udokumentowaną historię serwisową.
  • samochody powindykacyjne – zakup takiego auta może być obarczony wysokim ryzykiem, gdyż zwykle auta są windykowane po tym jak firma przestaje spłacać raty leasingowe. Zwykle jest tak, że zanim przestanie je spłacać, dużo wcześniej oszczędza już na wszystkim, w tym na serwisie i eksploatacji. Jest też grupa klientów którzy wiedząc, że nie są w stanie spłacać zobowiązania i auto zostanie im odebrane, stara się je wyeksploatować do maksimum. Do tej grupy aut poleasingowych zaliczylibyśmy też auta powypadkowe, przejęte i naprawiane na pewno nie przy użyciu oryginalnych nowych części. Tzw. okazje trafiają się w tej grupie wyjątkowo rzadko i auta takie są najczęściej zagospodarowywane przed wystawieniem ich do sprzedaży –  przez firmę windykacyjną albo przez „znajomych” jeszcze przed wystawieniem ich do sprzedaży.

Samochody poleasingowe to okazja czy pułapka?

Jak widać, zakup samochodu poleasingowego nie jest sprawą prostą. Zgodna z prawdą odpowiedź na pytanie – okazja czy pułapka brzmi – to zależy. Zakup samochodu poleasingowego może okazać się okazją lub pułapką, jeśli źle trafimy. Radzimy na początku spróbować zorientować się do której z powyższych grup należy pojazd który nam się podoba, a następnie sprawdzić dokładnie jego stan techniczny. Być może wtedy uda się wybrać ten z którego będziemy zadowoleni.

Zalety aut poleasingowych:

  • Często cena zwykle jest korzystniejsza niż rynkowa.
  • Bywają to auta w dobrym stanie technicznym –  serwisowane i naprawiane, z autentycznymi przebiegami i dokumentacją
  • Używany samochód poleasingowy również można wziąć w leasing. Trzyletni samochód poleasingowy będzie średnio kosztował 50-60% ceny nowego a 5 letni 30%
  • Poleasingowe samochody premium są zwykle bardzo dobrze wyposażone, za to mają atrakcyjne ceny
  • Jeśli samochód poleasingowy ma przebieg poniżej 40.000 rocznie, może być okazją cenową i być jednocześnie w bardzo dobrym stanie technicznym

Wady aut poleasingowych:

  • Jeśli przebieg przekracza 40-50.000 km rocznie są to samochody intensywnie eksploatowane za to spora część przebiegu może być nabijana w trasie
  • Intensywna eksploatacja sprzyja uszkodzeniom blacharsko-lakierniczym i zużyciu wnętrza
  • Czasem nieuczciwi handlarze potrafią cofnąć licznik, dokonywać cudów nad dokumentami
  • Można trafić na samochód po windykacji lub po wypadkach których prawdziwy stan techniczny doprowadzi nas do rozpaczy
  • Obiegowe powiedzenie brzmi – jaki samochód jest najszybszy – służbowy, a jaki najlepszy i przejedzie po wszystkim – też służbowy
  Wśród aut używanych trzeba wybierać z dużym rozmysłem, tych leasingowych również. Najgorzej jest trafić na samochód wyeksploatowany, powindykacyjny lub powypadkowy. Z drugiej strony można też trafić bardzo dobrze, jednak musimy zdawać sobie sprawę, że takie auto będzie i musi być droższe. Nie warto po prostu chwytać wszystkiego po usłyszeniu hasła „auto poleasingowe”