Leasing konsumencki należy uznać za porażkę

Leasing konsumencki należy uznać za porażkę

Finansowanie zakupu samochodu przy pomocy leasingu konsumenckiego. Wady i zalety. Ocena rynkowa leasingu konsumenckiego.

Co to jest leasing konsumencki

Leasing konsumencki jest formą finansowania za pomocą leasingu, która przeznaczona jest dla osób prywatnych, konsumentów. Aktualnie zainteresowanie tą formą finansowania jest większe niż rzeczywista sprzedaż samochodów finansowanych w ten sposób. Wiele osób pyta o ten produkt ale dane sprzedażowe pokazują, że prawie nikt z niego nie korzysta.

W odróżnieniu od firm, osoba prywatna nie skorzysta w leasingu konsumenckim z odliczenia podatku dochodowego oraz VAT.

Dla kogo jest leasing konsumencki

Analiza wad i zalet leasingu dla konsumentów niestety ale nie wskazuje na jakąś przełomową, nową jakość tej formy finansowania. Firmy leasingowe z bardzo dużą ostrożnością podeszły do tematu. Leasing konsumencki w Polsce wystartował pod koniec 2011 roku i … przedsiębiorstwa leasingowe, które go wprowadziły zgodnie podają w swoich raportach, że stanowi on mało istotną część w ich ogólnej sprzedaży.

Wady i zalety leasingu konsumenckiego

Dlaczego leasingu konsumencki nie może przyjąć się w Polsce? Powodem jest brak poważniejszych zalet:

  • konsument nie może wliczyć rat leasingowych w koszty ani odliczyć od podatku
  • nie ma również możliwości odliczenia VAT
  • samochód podczas trwania umowy pozostaje własnością firmy leasingowej, czego nie rekompensują mu ulgi podatkowe, jak to ma miejsce w przypadku leasingu dla firm

Leasing konsumencki samochodu – chęci w starciu z realiami rynku

Dużą przeszkodą okazały się również przepisy, które ograniczyły leasingu konsumencki do aut nabywanych na fakturę z pełnym VAT23%, gdy tymczasem większość samochodów kupowanych przez osoby prywatne to auta używane – kupowane na fakturę VATmarża albo na umowę kupna-sprzedaży

Na dodatek okazuje się, że szumne zapowiedzi firm leasingowych o dużo bardziej luźnych kryteriach przyznawania leasingu konsumenckiego również spełzły na niczym. W dalszym ciągu wyliczają one tzw. zdolność kredytową. A przecież leasing konsumencki miał być odpowiedzią na coraz ostrzejsze przepisy bankowe i wyjściem na przeciw osobom prywatnym nie dysponującym ową zdolnością lub nie mogących jej udokumentować.

Dane Związku Polskiego Leasingu pokazują, że w Polsce w 2016 r. zostały podpisane z konsumentami 763 umowy o łącznej wartości 66 mln zł. W porównaniu do roku 2015 rynek konsumencki wzrósł o 78 proc., jednak udział leasingu konsumenckiego jest nadal śladowy i w całym rynku wynosi średnio 0,1 proc. – tłumaczył Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

Podsumowanie:

Kilkuletnia funkcjonowanie na rynku tej formy leasingu dowiodło, że osoby prywatne wolą kredyt samochodowy. Trudno im się dziwić, jeśli ciężko jest dopatrzeć się poważniejszych zalet leasingu konsumenckiego w Polsce. Przedstawione powyżej dane Związku Polskiego Leasingu potwierdzają ostateczną konkluzję, że kolejna próba rozpropagowania u nas leasingu konsumenckiego spełzła na niczym.

W tej sytuacji za próbę ratowani rynku i tworzenia nowej usługi można uznać kreowaną przez niektóre firmy leasingowe ofertę wynajmu konsumenckiego. Produkt ten obciążony jest jednak dodatkowymi opłatami za serwis, jego koszt jednak niejednokrotnie przewyższa koszt kredytu. Co prawda, umożliwia zwrot auta zamiast jego wykupu ale warto podkreślić, że jednocześnie posiada wszystkie negatywne cechy leasingu konsumenckiego oraz jeszcze jedną – spłata np. połowy wartości auta w ciągu 3 lat i jego zwrot do firmy leasingowej trudno uznać za dobry interes w przypadku konsumenta, osoby prywatnej.

 

Dla zainteresowanych tematem załączamy opublikowany przez nas już w 2011 roku przewodnik po leasingu konsumenckim 

 

Oceń ten artykuł:

Leasing konsumencki należy uznać za porażkę
4.4 (88.33%) 12 votes