Leasing fabryczny – pułapki leasingu

Leasing fabryczny – pułapki leasingu

Leasing fabryczny lub producencki, to określenie transakcji w której nabywany samochód jest jednocześnie finansowany przez firmę leasingową należącą lub ściśle powiązaną z producentem danej marki samochodowej. Kalkulator leasingowy postanowił przybliżyć użytkownikom problemy jakie mogą się przydarzyć podczas korzystania z leasingu fabrycznego. Na rynku polskim większość producentów oferuje mniej lub bardziej, a nawet bardzo (jak słynny perfect leasing) rozreklamowane oferty leasingu fabrycznego. Również niektórzy producenci środków transportu ciężkiego oferują leasing producencki swoich pojazdów.

Leasing fabryczny lub producencki. W ostatnich latach na rynku leasingowym można spotkać się z coraz szerszym promowanie tzw. leasingu fabrycznego. W powszechnej świadomości transakcja w której wraz z ofertą zakupu samochodu Klient otrzymuje również ofertę finansowania w tzw. leasingu fabrycznym lub producenckim, należy często do bardzo korzystnych. Czy to prawda?

Wydawałoby się, że jest to idealna forma finansowania zakupu. Finansowanie otrzymuje się w salonie, czas oczekiwania na przyznanie leasingu jest dość krótki a na dodatek zapewne koszty leasingu powinny być niskie. Niestety, często praktyka rozmija się dość znacznie z oczekiwaniami Klientów w tym względzie. Dlaczego tak się dzieje?

Jeśli mielibyśmy wymienić najważniejsze niedogodności, z jakimi może wiązać się skorzystanie z oferty leasingu fabrycznego, należałoby wskazać na następujące ryzyka:

Brak wyboru w leasingu fabrycznym

Oferta leasingu fabrycznego ogranicza się w zasadzie do jednej firmy leasingowej i jednej oferty, związanej z daną marką. Klient praktycznie nie ma żadnego wyboru, nie może kwestionować żadnych zapisów ani wybierać tej firmy leasingowej, której zapisy i warunki wydają mu się najkorzystniejsze. Nastawiając się z góry na skorzystanie z leasingu fabrycznego Klient pozbawia się wyboru i skazuje się na to, co oferuje firma leasingowa związana z producentem samochodu.

Ponadto ten brak wyboru stawia klienta często w dodatkowo niekorzystnym położeniu, gdyż nawet jeśli bezwarunkowo zaakceptuje on zapisy umowy leasingu, opłaty i prowizje, to zdarzają się sytuacje kiedy leasing fabryczny stawia Klientowi dodatkowe warunki lub wręcz odmawia finansowania. Te dodatkowe warunki mogą dotyczyć wymaganej wpłaty własnej, maksymalnego okresu finansowania, maksymalnego limitu przebiegu auta czy dodatkowych zabezpieczeń. Brak wyboru to żaden wybór, jest się skazanym na zaakceptowanie przedstawionych warunków.

Zapytaj o ofertę 10 najlepszych firm leasingowych w Polsce tutaj

Słaby kontakt z firmą leasingową

Kolejnym czynnikiem który skłania Klientów do korzystania z leasingu fabrycznego jest przekonanie, że załatwią wszystko szybko i prosto w salonie. Niekiedy tak jest ale w większości przypadków sprawy nie są tak proste. Dopiero w trakcie okazuje się, że aby skorzystać z leasingu należy pojawić się w salonie kilka razy tj. uzgodnić warunki, dowieźć lub dosłać dokumenty, podpisać umowę (w przeciwieństwie do niezależnych firm leasingowych gdzie w większość przypadków to doradca leasingowy może przyjechać do Klienta w umową, umowę leasingu fabrycznego można podpisać tylko w salonie).

Należy pamiętać, że leasing to nie tylko samo podpisanie umowy ale też czasami konieczność kontaktów z firmą leasingową w takich sprawach jak: ubezpieczenia samochodu, wymiana dowodu rejestracyjnego, upoważnienia do użytkowania lub wyjazdu za granicę, uzgadnianie salda płatności, faktury lub inne dokumenty mogące pojawić się w trakcie leasingu. Duże, niezależne bankowe firmy leasingowe są do tego odpowiednio przygotowane i mają rozbudowane działy obsługi posprzedażnej. Natomiast firmy leasingu producenckiego mają z reguły ograniczoną do minimum kadrę. Do podpisywania umów przeszkoleni są pracownicy salonów sprzedaży samochodów czy maszyn, dla których jest to dodatkowy obowiązek i którzy najczęściej mają niewielką wiedzę o leasingu. Jeżeli już w trakcie trwania umowy wydarzy się coś nieoczekiwanego, to nie ma co liczyć na pomoc takiej osoby. Pozostaje kontakt telefoniczny przez call center, który działa najczęściej zgodnie z zasadą spychania odpowiedzialności na kolejne osoby, a najlepiej by klient w ogóle nie zawracał głowy (skąd my to wszyscy znamy).

Pracownikom w salonach ciężko jest także wyjaśniać Klientowi wszelkie niuanse przy podpisywaniu umowy, bo osoby takie najczęściej nie mają wiedzy na ten temat.

Leasing fabryczny – czasem tylko pozornie korzystna oferta

Jeśli uważnie przyjrzeć się wszystkim opłatom i kosztom w leasingu producenckim, to pozornie korzystna oferta wcale nie zawsze okazuje się taką być.

Po pierwsze dlatego, że salony samochodowe zarabiają na leasingu fabrycznym, i to wcale niemało. Niektórzy sprzedawcy uznają, że Klient jest przywiązany do salonu ofertą zakupu auta. Do leasingu fabrycznego stosuje się więc często wyższe marże i prowizje niż stosowane przez niezależne firmy leasingowe.

Praktyką jest również stosowanie pewnego tricku stosowanego w dwu wariantach: 1) Klient otrzymuje nisko oprocentowany leasing ale nie może liczyć na żaden poważny rabat od ceny samochodu, 2) Klient dostaje dość znaczny rabat cenowy na auto ale jego leasing fabryczny jest wysoko oprocentowany, przy czym często oferta sprzedaży auta okraszona jest zapisem „ cena obowiązuje wyłącznie w przypadku leasingu fabrycznego”, dodajmy nie zawsze najlepiej oprocentowanego.

Przykład „pułapki leasingu fabrycznego”:

Leasing Fabryczny I

  • Auto kosztuje 150.000 zł
  • Oprocentowanie „Leasingu fabrycznego” to 5%
  • W takiej „super ofercie leasingu fabrycznego” Klient zwykle nie otrzymuje na samochód rabatu lub minimalny.
  • Klient otrzymuje ofertę leasingu 105%, czyli spłaca 100% ceny + 5% odsetek = razem 150.000 + 5% = 157.000 zł

Leasing Fabryczny II

  • Auto kosztuje 150.000 zł
  • Oprocentowanie „Leasingu fabrycznego” to 0%
  • W takiej „super ofercie leasingu fabrycznego” Klient nie otrzymuje na samochód rabatu.
  • Klient otrzymuje ofertę leasingu 0%, czyli spłaca 100% ceny + 0% odsetek = razem 150.000 

Leasing Zewnętrzny

  • Auto kosztuje 150.000 zł
  • Klient nie korzysta z „super oferty leasingu fabrycznego” ale negocjuje twardo cenę. W przypadku zakupu samochodów marek Premium na firmę rabat 15% jest bez większych problemów do uzyskania. Finalnie Klient ma do sfinansowania samochód nabywany za cenę: 127.500
  • Oprocentowanie zewnętrznego leasingu to 10%
  • Klient spłaca 110% ceny fakturowej: 127.500 + 10% odsetek. Razem 140.250 zł

Pytanie – który leasing jest lepszy? Fabryczny 0% czy Zewnętrzny?

Odpowiedź – liczby pokazują jednoznacznie. Leasing fabryczny 0% czy leasing zewnętrzny oprocentowany na 10 czy nawet 15% w skali 5 lat? Z podanego przykładu jednoznacznie wynika, że leasing fabryczny 0% JEST DROŻSZY niż leasing zewnętrzny oprocentowany na 10%.

Pytanie – jak to się dzieje, że firma leasingu fabrycznego oferuje leasing 0% i jeszcze na tym zarabia?

Odpowiedź: ponieważ firma leasingu fabrycznego dostaje rabat którego w tej opcji nie dostanie klient. Te 10 – 15% rabatu trafia nie do kieszeni Klienta w postaci oszczędności, ale do kieszeni firmy leasingu fabrycznego, przez rabat który dostała od sprzedawcy samochodu. Rabat którego nie dostanie Klient, ponieważ tłumaczy się mu, że ma „leasing 0%”

Nasza opinia: nie warto ślepo wierzyć procentom przedstawianym nam w salonach samochodowych.

Niektóre leasingi dostępne w salonach samochodowych stosują niestety również politykę polegającą na tym, że określony poziom cenowy oferty (niekoniecznie niski) obowiązuje niezależnie od tego czy Klient zwraca się o ofertę poprzez salon samochodowy, czy bezpośrednio do firmy leasingowej. W każdym z tych przypadków nie wolno klientowi zaproponować tańszej oferty na tę konkretną markę objętą tą „specjalną ofertą leasingową”. Oczywiście każdy prywatny podmiot gospodarczy ma prawo układać swoją politykę cenową tak jak uzna za stosowne, pytanie tylko co myśli statystyczny Klient, widząc, że standardem w danej firmie leasingowej jest oferta np. na 108%, ale na tę konkretną markę samochodu firma leasingowa X stosuje wszędzie ofertę 112%, niezależnie od tego czy Klient pyta o ofertę w salonie samochodowym czy bezpośrednio w firmie leasingowej. Czy to kara dla Klienta za chęć zakupu w leasingu konkretnej marki samochodu, czy premia za monopol dla związku marka samochodu-firma leasingowa.

Oblicz swoje raty leasingowe w konfiguracji jaką chcesz kalkulator leasing tutaj

Brak elastyczności firm leasingu fabrycznego

Analiza umów leasingodawców fabrycznych sprowadza się do wniosku, że odstają one wyraźnie od standardów rynkowych. Regułą jest nie umieszczanie klarownych zapisów dotyczących sposobu rozliczania zakończonych przed czasem lub wypowiedzianych umów leasingu.

Można znaleźć też takie zapisy jak naliczanie wysokich kar, z możliwością wypowiedzenia umowy włącznie, pod byle pretekstem, np. w przypadku nie wystąpienia do finansującego o zgodę na wyjazd zagraniczny leasingowanym samochodem. Nie trzeba dodawać, że wydanie takiej zgody też słono kosztuje. Takich zapisów jest więcej.

Dlaczego tak jest? Fabryczni finansujący nie maja bodźca, żeby szanować i dbać o raz pozyskanego klienta, ponieważ poprzez sieć swoich dealerów mają stały dopływ klienteli – zawsze mogą skusić pozornym ekstra rabatem bądź leasingiem typu 102%, itp. Po co więc się starać, dbać o swoją reputację, jeżeli klienci płyną szerokim strumieniem a zawsze znajdzie się sposób na wyciśnięcie z Klienta czekającego na swoje upragnione auto dodatkowych pieniędzy?

Pułapki leasingu fabrycznego

Pisać o różnego rodzaju „nieprawidłowościach” można jeszcze długo. Trzeba zaznaczyć, że każda bez wyjątku firma leasingowa ma jakiś odsetek klientów niezadowolonych (najczęściej tych którzy mają „problemy” z terminowym spłacaniem należności), ale w przypadku leasingu fabrycznego to niezadowolenie przekracza średnią normę.

Wyślij zapytanie o leasingprofesjonalne doradztwo i najlepsze oferty leasingu. 20 lat doświadczenia w leasingu.

%d bloggers like this: