biuro leasing

Leasingowanie czy najem? Co się bardziej opłaca

Leasing czy najem samochodu

Leasing czy najem długoterminowy samochodu – by odpowiedzieć na pytanie co się bardziej opłaca –  (Leasing FSL – Leasing Full Service), na wstępie określmy czym różnią się te dwie, bardzo pokrewne formy finansowania. Leasing czy wynajem długoterminowy.

Leasing jest formą finansowania już bardzo dobrze zadomowioną w Polsce i znaną polskim przedsiębiorcom. Leasing samochodów to główna forma finansowania zakupu auta w firmie, zarówno tych dużych jak i tych małych jednoosobowych działalności gospodarczych. Przedsiębiorca wskazuje upatrzone auto, nowe lub używane które następnie staje się przedmiotem umowy leasingu, przy czym w zdecydowanej większości w czasie umowy leasingu wartość samochodu zostaje spłacona w ratach leasingowych, a następnie dotychczasowy leasingobiorca wykupuje spłacony samochód za symboliczny 1% wartości.

Raty leasingowe pomoże obliczyć Tobie kalkulator leasingu operacyjnego dla firm. Zapytaj doradcę o ofertę.

Podczas trwania umowy leasingu użytkownik – leasingobiorca ponosi ryzyko i zajmuje się zarówno serwisem jak i naprawami użytkowanego samochodu. Głównymi zaletami leasingu z jego punktu widzenia są: łatwość i szybkość uzyskania, niski koszt finansowania oraz funkcja kosztowa – raty leasingowe są kosztem uzyskania przychodu w firmie, przez co przedsiębiorca inwestując poprzez leasing, płaci niższe podatki.

Wynajem długoterminowy samochodu

Wynajem długoterminowy, jakkolwiek w wielu aspektach bardzo podobny do leasingu (choćby funkcja podatkowa czy łatwość uzyskania) to jednak różni się w innych. Należy tu przede wszystkim wymienić opiekę serwisową jak również w pewnych opcjach przejęcie ryzyka napraw i kosztów użytkowania oraz serwisowania przez firmę Wynajmu długoterminowego. Klient nie musi się martwić o nieprzewidziane koszty serwisowe, koszty napraw czy ubezpieczenia. Tym wszystkim zajmuje się za niego, w ramach równych, miesięcznych opłat ryczałtowych firma Wynajmu długoterminowego. Z drugiej jednak strony to wszystko kosztuje a samochód w najmie poddany jest przez firmę wynajmująca dużo większej kontroli niż w leasingu standardowym.

Leasing czy najem długoterminowy? Kolejną kwestią różniącą leasing od wynajmu długoterminowego jest podejście do spłaty samochodu. Jak pisaliśmy wyżej, w leasingu zdecydowana większość umów jest tak skonstruowana, że kończy się wykupem auta za symboliczną opłatę, czyli leasing w większości co do założenia prowadzi do wykupu samochodu przez leasingobiorcę. Tymczasem w umowie najmu długoterminowego wykup przedmiotu nie jest najważniejszy, jest tylko jedną z możliwych, równie uzasadnionych ekonomicznie opcji.

Firmy zrzeszone w ramach Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP): 99Rent, ALD Automotive, Alphabet, ARVAL,ATHLON, Avis Budget Group, Business Lease, CarFleet, Emotis Rental, Express Car Rental, Herz, Hitachi, IdeaFleet, LeasePlan, mLeasing, NFM, Panek, PKO Leasing, Rentis, Sixth.

Kiedy leasing jest lepszy od wynajmu

Zasadą w Leasingu klasycznym jest spłata całej wartości samochodu, w najmie długoterminowym zasadą jest spłata utraty wartości, tej części ceny o którą zmniejsza się wartość auta podczas jego eksploatowania.

To dlatego w leasingu klasycznym nie opłaca się nie wykupować samochodu po zakończeniu umowy, natomiast w wynajmie długoterminowym po zakończeniu umowy najmu nie musimy wykupować auta ponieważ nie spłaciliśmy całej wartości auta, więc w dużej części przypadków to czy wykupimy auto po wartości końcowej czy nie, jest równorzędne ekonomicznie. Kierujemy się wtedy innymi celami, np. tym że takie auto w wynajmie może kupić wskazana przez nas osoba, pracownik czy ktokolwiek inny, a my na tym nie tracimy ponieważ nie spłaciliśmy całej wartości auta w ratach najmu.

Dla firm dla których pojazdy służą celom użytkowym, zarobkowym – wykupienie samochodu po kilku latach jest jedynie problemem, ponieważ takie auto nie odpowiada już wymaganiom technicznym dla prowadzenia biznesu, samochody wymienia się po prostu co pewien okres czasu lub co określony przebieg w kilometrach.

Jeśli do tego dodamy fakt, że dzisiejsze samochody są w większości tak projektowane by w miarę bezproblemowo przejeżdżały średnio ok 200 tys km, to przy użytkowaniu samochodu do działalności gospodarczej pomysł z wykupywaniem samochodu z przebiegiem 150 czy 200 tys km jest mało atrakcyjny, skoro będziemy musieli:

a) spłacić całą wartość auta b) w niedalekiej przyszłości ponosić spore nakłady serwisowe c) sprzedaż samochodu za satysfakcjonującą cenę wcale nie jest dziś taka łatwa.

Leasing czy wynajem – co się bardziej opłaca?

Leasing czy najem długoterminowy – czy nie lepiej tak skalkulować koszty użytkowania i formę finansowania auta by spłacać tylko utratę wartości samochodu, cały czas jeździć w miarę nowym max 4 letnim autem? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie samemu – Europa zachodnia już dawno doszła do wniosku, że jeśli planujemy przejechać samochodem powyżej 100.000 km i użytkować go w firmie, to wynajem długoterminowy jest lepszym rozwiązaniem.

Pytanie brzmi:  czy każdego przedsiębiorcę w Polsce stać na politykę ciągłej wymiany i spłaty samochodu po 3 latach (w wynajmie), czy może na naszym etapie i zasobności portfela lepiej jest jeździć samochodem 5 – 7 lat? Każdy musi odpowiedzieć na to sam.

Jeśli prowadzimy firmę w której konkretny samochód nie będzie robił dużych przebiegów, nie jest głównym narzędziem pracy – to lepszy będzie leasing klasyczny. Wybierając wynajem długoterminowy musisz liczyć się z tym, że ciągle będziesz spłacał kolejne samochody, co po prostu nie zawsze ma sens.


Masz pytanie? Chętnie odpowiemy.